Saturday, October 14, 2006

煙花

影響我一生的電影,當然有不少。
其中一齣就是岩井俊二的《煙花》。

從側面看,煙花是圓是扁?大人故然有理性的答案,然而青春就是要去探索。
最後萬籟皆靜,煙花砰然盛放,開到荼靡,如煙如霧,就如你我的青春。


這就是我當年的「影評」,而此電影亦決定了我日後的創作風格。
我的風格是什麼?當然是留待身為觀眾的你去發掘吧...

1993年的一齣關於夏天的作品,
被我在1998年的暑假在itv(now tv的前前前身)看到了。
數年後我得到了VCD版本。
到了2003年在amazon.co.jp訂購了10th anniversary documentary。
2004年,VCD得到了岩井俊二的真筆簽名。
最後(其實可能還未到最後)我在2006年的香港街上,
購買了終於推出市面的港版DVD。

是一個歷時十三年的故事!
當然,假以時日當我有閒錢的時候,
我還是會到amazon.co.jp(或到日本),
去購買日版的DVD(如果地球上有的話)。

重看這齣電影時,給我發現了一個驚天的真相!
由於我最初得到的是畫質欠佳的VCD,
而VCD的source又是在香港上映的底片,
故此我一直認為,只要我得到了DVD版,
就可以得到了「地球上最完美無瑕」版本的《煙花》了。
結果,願望有一半成真了。
我確實得到了DVD版,而且幾乎「無瑕」,
但卻不是「完美」!

原來此片的original source是beta cam,而不是film!
觀看原本beta cam 的版本時,反而覺得一切太「清晰」了,
反而港版VCD中,經film沖晒過後的粗糙版本,
更接近我當時的情緒!

就如《煙花》此片本身,
活在「瑕疵」當中,反而更「完美」呢。



from now on I'll also have my blog in English,
because Dan was requesting it.
Hey man! It's for you OKAY!!?

"Fireworks"

This is one of the many many films that has strongly influenced my style, FIREWORK by Shunji Iwai.

It's about a summer time of some grade 6 guys, released in 1993. I first watched this in 1998 summer on iTV (which is an early version of Now bbTV). And few years later I bought the VCD version. And in 2003 I bought the 10th anniversary documentary. In 2004, my VCD got signed by Shunji Iwai!!!. And (perhaps) fianlly, I bought the DVD version of it, when it finally got released in HK.

It's a 13-years story!Well, I think I'll still buy the Japanese area code 2 version DVD later when I got some "extra money".....

After watching it again, I realised something very important! Since I got the poored-qaulity VCD version at first, so I keep on thinking that "if I get the DVD version of it, then I can own the most clear and perfect version of this film!" But the truth is little bit different.

The truth is, the original source of this "film" is BETACAM but not FILM!! And now when I'm watching this betacam version, IT'S TOO SHARP! I'd prefer the VCD version which the source was from the film from HK theatres... It's more close to my emotion...

Maybe it's just like the film itself, living in the imperfect is more perfect.

1 comment:

Anonymous said...

thanx man, i feel blessed :D
/Daniele